“Kdo” je organizační kultura, a proč by nás měla zajímat?

teamwork

Čtete správně. Na organizační kulturu se lze dívat nejen jako na “co”, ale především jako na “kdo”. Co tahle změna perspektivy znamená? Čtěte dál!

V literatuře o pracovní psychologii je možné najít několik definic organizační kultury, mají však jednu věc společnou – je to o lidech. Organizační kultura je to, co lidé dělají, jak to dělají, dokonce i proč to dělají.

Jste-li začínající manažer ve firmě, organizujete strategický meeting. Dostaví se lidé z týmu včas? Mají dostatečně nastudované potřebné materiály? Pokud jde o online meeting, mají po celou dobu zapnuté kamery, nesledují při tom sociální sítě? Cítí, že by měli přispět vlastními nápady? A když to obrátíme, cítíte vy, že byste to všechno od nich měl a mohl očekávat? Jak ambiciózní cíle si vlastně budete stanovovat? Jak budete přistupovat k jejich plnění? Jak moc se budete snažit, aby vaši klienti měli z kontaktu s vámi pozitivní zkušenost? Tohle všechno a mnohem víc je výsledkem organizační kultury, která má hluboký vliv na úspěch týmu nebo firmy.

Teď si představte, že jste uchazeč o pozici v určitém sektoru. Víte, že máte schopnosti pomoci vaší budoucí firmě se posouvat, a to nejen v oblasti hard, ale i soft skills. Jste silně motivován podávat kvalitní výkony, jste týmový hráč, jste talentovaný. Jdete na pohovor do dvou podobných firem, které nabízejí tu stejnou pozici, o kterou máte zájem. V té první vás nechají čekat, během pohovoru se nedoptávají způsobem, ze kterého by bylo poznat zájem o vaše schopnosti a jejich integraci v rámci firemní vize. Nabudete dojmu, že vize zde není důležitým vodítkem. Pak jdete do druhé firmy, kde je od prvního momentu cítit profesionální přístup, angažovanost, cílevědomost. Nevíte ani přesně proč, jednoduše se tam cítíte lépe. V obou firmách o vás projeví zájem. Kterou zvolíte? Odpověď není žádnou záhadou. Důvod? Organizační kultura.

Kdo je za organizační kulturu zodpovědný? Odpověď je jednoduchá i složitá zároveň: každý.

Kultura je něco, co se buduje v interakci, každý den a dlouhodobě. Někdo by možná řekl: “Nechám to na HR, ti se o to postarají.” To je však poněkud zjednodušená představa. Je samozřejmě platná domněnka, že HR specialisté jsou tu od toho, aby organizační kulturu dokázali pojmenovat, nalézt její slabá místa, navrhnout kroky ke zlepšení, a zabezpečit jejich citlivou implementaci. Právě od toho je tu i tým Inspiraty. Potřebujeme k tomu ale partnery. A těmi můžete být vy, váš tým, vaše talenty, vaše firma.

Chcete dát vědět, až napíšeme další inspirativní články? Napište nám vaši e-mailovou adresu a my se vám každý měsíc připomeneme.

Sdílejte tento příspěvek

Share on facebook
Share on linkedin