Co můžou dělat manažeři a vedoucí týmu pro podporu psychohygieny?
Pokud jste vedoucí týmu nebo manažer a záleží vám na tom, aby Vaši zaměstnanci nevyhořeli, měli byste při své práci také myslet na psychohygienu, která funguje jako prevence. Důležitou součástí psychohygieny v pracovním prostředí je takzvaný work-life balance, neboli rovnováha mezi prací a osobním životem. Konkrétně se můžete svých podřízených ptát, jestli nejsou zavalení? Neberou si toho na sebe moc? Cítí nevyužití a potřebují s vámi probrat svou pracovní náplň? Podpořte své zaměstnance také v tom, aby měli kdy a jak aktivně odpočívat, a odmění se vám efektivnějším výkonem.
Pro lepší duševní pohodu je důležitá dobrá atmosféra v týmu, který vedete. Pro preventivní podporu vztahů v týmu můžete zvážit využití teambuildingu. Pokud je dobře postaven, slouží jako prostředek pro vytvoření bezpečné a inspirativní atmosféry mezi kolegy a je to dobrý odrazový můstek pro úspěšnou spolupráci. Občas se taky může stát, že se při práci na projektu někdo z týmu neshodne a je pak těžká další spolupráce. V takovém případě můžete pomoct nabídnutím nápomocné a věčně opomíjené supervize. Tam se váš tým lidí potká s vyškoleným supervizorem, který jim pomůže takzvaně „pročistit vzduch“, aby spolu mohli dále fungovat na dalších projektech. Ve spoustě úspěšných firmách je již supervize standardem.
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_465,h_126/https://inspirata.cz/wp-content/uploads/2022/07/shutterstock_149856014-1024x278-2.jpg)
Co můžou dělat vedoucí firem nebo HR globálně v nastavení firmy pro podporu psychohygieny?
Důležitou součástí psychohygieny je vědět, proč je důležitá a jak na ni. Toho můžeme docílit cílenou osvětou v rámci rozvoje pracovníků. Pokud jste součástí HR týmu nebo vedete firmu, zkuste téma psychohygieny zařadit do svého vzdělávacího plánu pro zaměstnance. Téma je to důležité obzvláště v této době, kdy mnoho lidí nuceně či dobrovolně pracuje z domu. To může být o to náročnější umět oddělit práci od osobního života a dostatečně odpočívat. Když svým zaměstnancům poskytnete informace o tom, proč je důležité starat se o své duševní zdraví, dáte jim do rukou nástroj, kterým můžou ovlivnit svou duševní pohodu. A to se následně projeví na jejich práci, neboť odpočatý a vyrovnaný zaměstnanec bude pravděpodobně podávat lepší výkon než někdo, kdo je například vyčerpaný a neví, kde mu hlava stojí.
Mnoho firem se dnes chlubí tím, že mají neformální atmosféru. Nebojte se tedy udělat krok navíc a pracovat na takovém prostředí, ve kterém se kolegové nebudou bát požádat o pomoc (samozřejmě v rozumné míře) a svěřit se, když se jim něco nedaří. Oceňujte je za to a bavte se o tom se zaměstnanci. Mít se na koho obrátit, když jsem v úzkých, a moct ventilovat své neúspěchy – to jsou důležité faktory, které mohou v rámci pracovního prostředí přispívat k větší pohodě.