V předchozích letech vzrostl ve firmách zájem o výzkumy zaměstnanecké spokojenosti a angažovanosti. Tento zájem je přirozenou reakcí na těžkou situaci na pracovním trhu, kdy množství pracovních příležitostí stejně tak jako příchod generace Y do pracovního světa způsobují rychlou proměnu pracovního trhu z hlediska nároků zaměstnanců, kdy práce už není hodnotou sama o sobě. Schopnost pružně na ni zareagovat dnes začíná rozlišovat firmy na úspěšné a stále tápající. Díky participaci na zaměstnaneckých výzkumech v nejrůznějších firmách jsem měla možnost vypozorovat 3 společné prohřešky, které spolehlivě zabíjí jak spokojenost, tak angažovanost lidí ve firmě – ať už se jedná o mezinárodní korporát nebo malou neziskovku.
Nepřítel č. 1: Neinformovanost a nedostatek zpětné vazby od nadřízeného
Potřeba: „být v obraze“ a vědět, jak si stojím
Důležitá potřeba vysvětlující, proč se oblékáme podle módy, sledujeme světové dění, nebo alespoň to, co dělají sousedi, jak se mají naši přátelé, jak si vedou naši vrstevníci. I to, že teď čtete tento článek, dokazuje naši potřebu mít informace a být v obraze.
Základem je mít dostatek informací „proč mám co dělat“ a zároveň zpětné vazby „jak dobře to dělám“. Bez informace není motivace. Jaké informace běžný zaměstnanec ke své práci může potřebovat:
- K čemu přispívá moje práce?
- Kdo další se na ní podílí?
- Jak dobře pracuju a co ostatní?
- Jaký je cíl?
- Jak dopadl výsledek?
- Byl zákazník spokojen?
Jak s tímto a dalšími dvěma nepřáteli zatočit se budu věnovat ve druhém díle.
Nepřítel č. 2: Netransparentnost
Za tímto nepřítelem už mohou stát různé potřeby a pocity.
Potřeba spravedlivého zacházení
Pocit méněcennosti
Lidé jsou druh náchylný k nespravedlivému zacházení. Zatímco včely v úlu respektují královnu a bez řečí nosí med, člověk jako tvor zvídavý, chce vědět na základě čeho je královna královnou, zda si to zaslouží a jak si vede. Proč má vedlejší oddělení o týden dovolené navíc? My si ho snad nezasloužíme? Proč má kolega už potřetí volný víkend a já ne? Důvod proč v Česku stále příliš nesdělujeme platy ve firmách je ten, že se spravedlivostí stále neumíme dobře pracovat.
Nepřítel č. 3: Nemožnost růstu
Potřeba růst a učit se
Naprosto základní lidská potřeba. Je to důvod proč děti na pískovišti staví napřed jen bábovičky a poté už hrad z písku. Je to důvod, proč hodně lidí opouští jinak zajímavou práci. „Nedává mi to už nic nového, nemám kam růst“ říkají často. I to, že si teď čtete článek je dáno potřebou se něco učit.
Motivace lidí stojí na uspokojování základních lidských potřeb. Potřeby bezpečí a zajištění fyziologických potřeb uspokojíme penězi. Avšak ty už dnes nestačí. Průměrný člověk 21. století má řadu dalších potřeb, které mu buď můžeme uspokojit v práci přímo nebo ho dlouhodobě přeplácet a zasypávat benefity. Takový zaměstnanec je pak schopný za volantem luxusního auta nebo po večerech ve firmou placeném wellness krátkodobě zapomenout na to, že mu jeho práce nedává smysl. Jakou strategii firma zvolí je na ní.
Zajímavé je, že tyto 3 potřeby mají jeden průvodní znak společný. Tím je komunikace jako stavební kámen jakékoli interakce mezi lidmi. Benefity, stravenky, sick day apod. to je jen špička ledovce, kterou může dobrá komunikace vyvýšit nebo pohřbít. Největší chybou přitom je, když jdou informace po jediném kanálu striktně zespoda nahoru nebo seshora dolů. Pamatujte, když jste hráli tichou poštu, toto nefungovalo? Dobré nastavení komunikačních kanálů ve firmě a komunikačně zdatný management je tedy klíčem. Optikou majitele firmy se nabízí otázka: Udržet lidi zase o něco déle přidáním platů nebo začít pracovat s jejich vnitřní motivací? A kolik mě bude která z verzí stát? Já bych na to odpověděla jinou otázkou: Chcete hasit a umlčovat nebo motivovat a budovat?
Pokud cítíte potřebu více zaangažovat lidi, ale nevíte, jak začít, je dobré mít zkušeného externího konzultanta. Ten má na vše nadhled a najde, kde se informace ztrácí a odhalí příčiny demotivace, protože není zainteresovaný v procesu.
Pokud se rozhodnete jít do toho sami, přečtěte si pár praktických tipů v článku příští týden. Taky vám poradím, jak udělat dobrý zaměstnanecký výzkum a vysvětlím rozdíl mezi spokojeností a angažovaností.
Chcete dát vědět, až napíšeme další inspirativní články? Napište nám vaši e-mailovou adresu a my se vám každý měsíc připomeneme.