Pozitivní ohlasy na mou stejnojmennou přednášku v kině Scala na brněnském Barcampu tento víkend, mě přiměly dát vám dohromady stručné shrnutí základních myšlenek. V článku není prostor pro jejich rozvádění ani praktické příklady z firem, které jsem uváděla na přednášce a bohužel ani pro vtípky na účet korporátů i startupů. Pokud vám však i tato základní kostra bude dávat smysl, tak přednášku ráda zopakuji u vás ve firmě, na vaší konferenci apod. Těm, co se přednášky zúčastnili, může sloužit jako připomenutí hlavních myšlenek. Díky za případné sdílení.
1. Angažovaní (motivovaní) lidé mají významný vliv na úspěšnost firmy.
Přirovnání k dračí lodi. Pokud lidé nepádlují naplno a v 16:30 zahodí pádla, tak daleko nedojedete i pokud bubnujete s vervou od rána do večera. Vliv na ziskovost a konkurenceschopnost firmy dokladuje řada studií napříč obory.
2. Dlouhodobá motivace lidí nejde koupit za peníze
Práce dnes vyžaduje jiné dovednosti než v 20. století. Podle stuidí Dana Arielyho je to hlavně schopnost řešit problémy, využívat paměť a kreativitu. U těchto úkolú nefunguje systém splnění a odměna, ale pro výkonost je nutné zažehnout motor vnitřní motivace.
Peníze dnes pro většinu lidí plní funkci hygienického faktoru. Pokud je navyšujete nad částku, kterou člověk potřebuje pro udržení své životní úrovně, nefungují motivačně. Zároveň se ukazuje, že už dva měsíce po přidání peněz zaměstnanci, se jeho motivace začíná vracet na původní úroveň. Ukázali jsme si taky experiment se stokorunou. Peníze tedy nejsou smyslem sami o sobě, ale prostředkem. Hlavní motivací lidského chování je zažívat pozitivní pocity, proto “musíme” přeplácet lidi, kteří zažívají v práci hodně těch negativních. Dlouhodobým řešením to ale není. Tím se dostáváme k pravdě 3.
3. Motivace lidí je o emocích
Pokud nezažíváme v práci pozitivní emoce jako přijetí, ocenění, pocit že někam patříme, smysluplnost, možnost někomu pomoct atd. naše motivace klesá. Konkrétně jsme si ukázali prostředky jako smyl, někam patřit, volnost na seberealizaci aj. a příklady z konkrétních firem, jak je využít pro motivaci lidí. Těch prostředků je ale celá řada.
4. Emoce ve firmě vytváří především firemní kultura a vedoucí pracovníci
Otázku firemní kultury jsme tentokrát nechali stranou, protože je na jednu přednášku příliš komplexní. Věnovali jsme se leadershipu a ukázali si na konkrétním rozhovoru, jak jednou šéf může fakta sdělit motivačně a jednou demotivačně. Motivaci totiž negeneruje žádná složitá metoda ani benefit, ale to jak se k sobě každodenně chováme.
5. Pokud má vedoucí motivovat, musí být lídrem a umět pracovat s emocemi
A v tomto bodě narážíme na zakopaného psa většiny českých firem. Být lídrem je způsob jak se postavíme k vedoucí funkci. U nás je stále populárnější být manažerem. Podceňujeme taky důležitost emoční inteligence vedoucích pracovníků. Na posledním tréninku konfliktní komunikace mi skupina manažerů na otázku “Jak by tedy řešili naštvanou manželku” odpověděla, že by asi radši vyklidili pole a nechali ji vychladnout. A takhle pracujeme s negativními emocemi i ve firmách.
6. Dobrý lídr musí v prvé řadě dobře znát sám sebe
A to není vůbec lehké. U nás na rozdíl od západu budujeme už ve školách kult průměrnosti a nevychováváme osobnosti. Držíme se hesla: drž hubu a krok a jestli se ti to nelíbí, najdi způsob, jak to obejít. A v duchu tohoto hesla často i vedeme lidi. Uměli byste si odpovědět na otázky dole? Většina managerů, se kterými začnu pracovat, totiž neumí.
7. Být lídr je jedna z nejtěžších, ale zároveň nejsmysluplnějších rolí
(…hned po roli matky). Být lídrem je totiž práce na celý život. Neustálá práce sám na sobě, sebereflexe, poznání svých vlastností a zdokonalování dovedností. Lídr je totiž ten, kdo může pozitivně ovlivňovat každodenní realitu svých lidí. I ve firmách můžeme vidět, že někdy na jedné pobočce máme fluktuaci a demotivované lidi a druhé se daří. Dle mých zkušeností za tím byl skoro vždy vedoucí.
8. Šeredně podceňujeme výběr lídrů
Do liniového mng. často vybereme toho nejšikovnějšího a uděláme z něj vedoucího. Tváříme se, že je to povýšení, ale v podstatě děláme z květinářky řidiče kamionu. Cílem vedoucího je totiž vybudovat a udržet výkonný a spokojený tým. A to je jiná práce než dobře programovat nebo rychle skládat krabice. A tak, když se mu to “řízení kamionu” přestane dařit, začne radši zase “vázat ty kytice”. Dobrý výběr, kde zohledníme nejen odborné, ale i osobnostní a managerské kompetence, je alfa a omega úspěchu.
9. Podceňujeme podporu a rozvoj kompetencí vedoucích jakožto klíčových lidí
Rolí HR jako takového by nemělo být vymýšlet benefity, ale především poskytovat podporu managementu. Využívat kvalitní nástroje (AC, DC, pohovor, …) k výběru vedoucích, dát jim podporu v podobě tréninku, mentorinku, koučinku a získávat pro ně zpětnou vazbu (meetingy, 360 ZV, …). Funkčních nástrojů, jak to dělat, existuje celá řada. Důvodů, proč se to neděje, je také celá řada. Jedním z nich je např. “čas”.
10. Právě teď je ten správný čas začít uvažovat o pracovní motivaci lidí jako o hodnotě při vytváření byznysu a věnovat jí čas
Na konferenci Glorious před dvěma týdny zaznělo od jednoho z předních českých podnikatelů, že podnikání je nejen o generování zisku, ale o budování hodnot. Pokud spokojenost našich lidí zahrneme do hodnot, které chceme budovat, pak bychom v každém plánování měli kromě zisku, konkurenční výhody a dalších kritérií zohledňovat i to, co budeme dělat pro motivovanost našich lidí. Jak to udělat, aby pádlovali ze všech sil a rádi.
Spokojenost v práci má významný vliv na celkový well-being člověka a jeho životní spokojenost (to dokladuje celá řada studií). Pokud se nám tedy podaří zlepšovat spokojenost ve firmách, podaří se nám tím i zkvalitňovat život jinak skeptickým a nespokojeným Čechům.
Pokud vás myšlenky přednášky oslovili, budu ráda za zpětnou vazbu.
Na přednášku jsem již v několika firmách realizovala navazující workshopy
1) Workshop pro HR: Jak být partnerem managmentu
2) Workshop pro lídry: Já jako lídr, prohlubování sebepoznání a emoční inteligence
3) Workshop pro vedení firem: Organizační kultura a leadership jako podhoubí pro motivaci zaměstnanců
Pokud by vás takový workshop mohl zajímat, pište si o více informací.
Chcete dát vědět, až napíšeme další inspirativní články? Napište nám vaši e-mailovou adresu a my se vám každý měsíc připomeneme.