Slýcháme o kompetencích měkkých, tvrdých, odborných průřezových, odborných specifických, obecných, takových a makových. K čemu to rozdělení ale vůbec je? Pokud ve firmě nemáte náboráře, může se přijetí nového zaměstnance zdát trochu komplikované.
Úkol kompetenčního modelu
Vaším hlavním cílem asi bude, aby měl nový zaměstnanec zkušenosti s danou prací nebo pozicí a uměl pracovat v nějakém konkrétním systému. To jsou tvrdé, odborné kompetence, které se dají celkem snadno ověřit. Jak ale zjistit, zda zapadne do vaši firemní kultury, jak zvládá komunikovat se zákazníky, zda má sebereflexi nebo jestli bude dobrým lídrem? To je základní otázka kompetenčního modelu.
Kompetenční model je komplexním souhrnem klíčových kompetencí zaměstnance, které zajistí úspěšný výkon činnosti na konkrétním funkčním místě.
Od kompetenčního modelu k průběhu přijímacího řízení
Když vytvoříte kompetenční model, pohovor (zejména behaviorální a situační) se pak stane účelným nástrojem, jak vybrat vhodné kandidáty na vaši pozici. S kompetenčním modelem ale pracujete na mnoha úrovních – viz infografika.
Chcete dát vědět, až napíšeme další inspirativní články? Napište nám vaši e-mailovou adresu a my se vám každý měsíc připomeneme.